czwartek, 29 października 2015

SZKOLNE WYCIECZKI

WYMIANA POLSKO – NIEMIECKA
                                           W BERSENBRUCK JAK ZAWSZE CIEKAWIE!

12 do 20 września br. uczestniczyłam w wymianie polsko – niemieckiej.
               Od kilku lat trwa współpraca z uczniami niemieckiego gimnazjum w Bersenbruck. W tym      roku, we wrześniu, grupa uczniów naszego gimnazjum odwiedziła naszych niemieckich sąsiadów.
   Na miejscu czekały na nas zaprzyjaźnione rodziny, u których w ciągu tygodnia mieszkaliśmy. Wspólnie z niemieckimi kolegami przeżyliśmy wiele ciekawych atrakcji. Odbyliśmy wycieczkę do Bremy, gdzie zobaczyliśmy pomnik czterech muzykantów z Bremy, oraz Universum.  Byliśmy także w Osnabruck, gdzie zwiedzaliśmy katedrę. Mieliśmy także spływ pontonem po rzece Hase. Całą grupą wybraliśmy się do Aqua Parku. Rodzice naszych kolegów zorganizowali nam także, kolacje pożegnalną. Jednak najważniejsze były lekcje w niemieckim gimnazjum. Tam z pewnością podszkoliliśmy naukę języka niemieckiego. Codzienne rozmowy, obcowanie z niemiecką kulturą, sprawiły, że z przyjemnością pogłębiliśmy wiedzę o tym państwie. Ostatniego dnia udaliśmy się z rodzinami niemieckich uczniów na zakupy do Osnabruck, skąd autokarem wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.
            Wróciliśmy do naszych domów z bagażem nowych doświadczeń, wiedzy i wspomnień o wspaniale przeżytym czasie. Mamy nadzieję, że ponownie spotkamy się. Zachęcamy naszych kolegów do kolejnej wymiany polsko – niemieckiej.

Malwina Tatara

ŚLADAMI ŁÓDZKICH TEATRÓW

W sobotę 12 września 2015 r. odbył się rajd czterech kultur, zorganizowany przez PTTK,  z okazji trwającego Roku Teatru Polskiego. Uczestnikami rajdu z naszego gimnazjum nr były Zosia Kośka i Natalia Wróblewska wraz z panią nauczycielką I. Michałowską.
                 Dziewczyny w wyruszyły o godz. 9:00 sprzed Pałacu Młodzieży i autobusem dojechały do Teatru Powszechnego przy ulicy Legionów 21. W wyznaczonych punktach  na trasie rajdu czekali na uczestników przewodnicy, którzy bardzo ciekawie opowiadali o historii łódzkich teatrów i współczesnym życiu teatralnym  miasta oraz wielkich gwiazd. Przy Teatrze Powszechnym rozpoczął się start rajdu. Aktor Teatru Powszechnego Andrzej Jakubas opowiadał o powstaniu Teatru od starożytności do współczesności oraz o powstaniu komedii, dramatu i tragedii. Aktor mówił także o malowniczej kurtynie, czyli obrazie olejnym  namalowanym na specjalnie plecionym płótnie sprowadzonym z Belgii, ważącym 43 kg i przedstawiającym odchodzące złe czasy. Z Teatru Powszechnego docieramy do Teatru Wielkiego Selina. Teatr ten został zbudowany na zamówienie przedsiębiorcy teatralnego Fryderyka Selina. Posiadał on największą na ziemiach polskich salę teatralną mieszczącą 1250 widzów. Otwarcie Teatru nastąpiło 28-09-1901r, a uroczystość otwarcia docenili Henryk Sienkiewicz oraz Henryk Siemiradzki. Pierwszym dyrektorem Teatru był Henryk Grubiński. Teatr Wielki Selina spalił się w 1920 r. Jadąc dalej ulicą Zachodnią oglądamy budynek Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych. Pierwotnie znajdowała się tu synagoga żydowska, dom  modlitwy wzniesiony na przełomie XIX/XX wieku. Następnym ważnym obiektem rajdu jest Mała Sala Teatru Nowego przy ulicy Zachodniej 93. Scena tego teatru powstała 1949 roku. 14 stycznia 2008 roku teatr otrzymał imię swojego pierwszego dyrektora Kazimierza Dejmka. Mała Sala Teatru Nowego może pomieścić od 100 do 150 osób. Przemierzając ulicę Jaracza dojdziemy do budynku Teatru im. Stefana Jaracza. Jest to najstarszy łódzki teatr, powstały w 1888 roku z inicjatywy Lucjana Kościelskiego. Po pożarze został przeniesiony do budynku przy ulicy Cegielnianej 63, (obecna ulica Jaracza 27), gdzie działa do dziś. Od Teatru Jaracza Przechodzimy ulicę Kilińskiego i kierujemy się do ulicy Szterlinga docierając do placu Dąbrowskiego, gdzie znajduje się Teatr Wielki. To największy teatr łódzki specjalizujący się w wystawianiu oper, operetek i przedstawień baletowych. Powstał w 1967 roku. Sześćdziesiąt lat temu opera „ Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki dała początek operze łódzkiej. Teatr Wielki jest organizatorem międzynarodowych łódzkich spotkań baletowych. Kolejnym naszym ważnym budynkiem jest Filharmonia łódzka, utworzona w 1949 roku, która w lutym 2015 roku obchodziła swoje stulecie swego istnienia. Jej patronem został światowej sławy pianista z pochodzenia łodzianin Artur Rubińsztajn. W Pasażu Rubińsztajna oglądamy obraz „ Łódź w pigułce” znajdujący się na ścianie kamienicy przy ulicy Piotrkowskiej. W Pasażu Schillera przypatrujemy się pomnikowi jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów teatralnych okresu międzywojennego, Leonowi  Szillerowi. Następnie zatrzymujemy się przy Pałacu Juliusza Kindermanna. Stoi tutaj „ Kuferek Reymonta” – jeden z pomników należących do Galerii Wielkich Łodzian, a także nieco dalej „ Fotel Stefana Jaracza”, którego autorem jest Marcel Szytenchelm oraz Jerzy i Robert Sobocińscy. Idąc ulicą Piotrkowską w kierunku Pl. Niepodległości dochodzimy do dawnej Sali Zabaw Ludwika Geyera. Budynek ten został wzniesiony w 1840 roku, a od 1870 roku stał się willą mieszkalną rodziny Geyera. Nasz rajd Czterech Kultur kończymy dochodząc do Skansenu Miejskiej Architektury Drewnianej przy ulicy Milionowej, obok Muzeum Włókiennictwa. Na terenie skansenu oglądamy pomnik „ Trzech Misiów”, który został odsłonięty  25 listopada 2012 roku. Autorem rzeźby jest Marcin Milczarek.
              Tak skończył się ten niezwykle ciekawy Rajd Czterech Kultur, a jego uczestniczki zadowolone i pełne niezapomnianych wrażeń udały się do swoich domów. Zachęcamy wszystkich do pieszych wycieczek po Łodzi, które odbywają się w ramach szkolnego koła ,,Moja Łódź”!

Zosia Kośka

WSPANIAŁA KLASOWA WYCIECZKA!

Dnia 29 września odbyła się wycieczka klasy IIb. Trasa objęła: Smardzewice -Groty Nadgórzyckie - Niebieskie Źródła - Skansen Rzeki Pilicy. O godz.7:55 przed Pałacem
Młodzieży spotkaliśmy się z naszą wychowawczynią panią Kamilą Piotrowską oraz nauczycielem rekreacji panem Jerzym Kozłowskim. Po sprawdzeniu obecności zajęliśmy miejsca w busie, ruszyliśmy w drogę.
              Na początku podziwialiśmy urodziwy Zalew Sulejowski, spacerowaliśmy po moście i przyglądaliśmy się przycumowanym do brzegu łódkom. Kolejnym miejscem naszego postoju były Groty Nadgórzyckie, na które składają się podziemne sale, korytarze i wnęki pozostałe po kopalni kwarcowego. Pani przewodnik opowiedziała nam kilka ciekawych legend związanych z tym miejscem. Następnie udaliśmy się do Rezerwatu Przyrody Niebieskie Źródła, gdzie podziwialiśmy piękno przyrody, błękitną źródlaną wodę i pulsujące gajzery z piasku wyrzuconego przez wodę. Z Rezerwatu Niebieskie Źródła udaliśmy się do Skansenu Rzeki Pilicy. Jest to pierwsze w Polsce muzeum poświęcone rzece. Oglądaliśmy tam ekspozycję " Malarstwo wodne w dorzeczu Pilicy", "Wojenne trofea Pilicy ". Podziwialiśmy budynek poczekalni kolejowej z przystanku Czarnocin, ponad 100 letnią żelazną barkę typu

"Szczupak", żelazną łódź saperską itp.  Ostatnią atrakcją naszej wycieczki był grill nad brzegiem Pilicy. Przy wspólnej zabawie konsumowaliśmy pyszne kiełbaski z grilla, pachnące . pomidory i chleb.
             Do Łodzi wróciliśmy około godz.17:00 zmęczeni, ale bardzo zadowoleni. Wspaniałe miejsce, warto tam pojechać!

Karolina Zych

KARTKA Z PAMIĘTNIKA

19. 10. 2015 r.

Nadszedł wreszcie długo oczekiwany przeze mnie dzień. 19 października  ja wraz z niewielką grupką uczniów z naszej szkoły oraz Panem od zajęć rekreacyjnych pojechaliśmy pociągiem na wycieczkę do Krakowa. Zbiórka była na Dworcu Łódź- Chojny o godzinie 6:00. Z niecierpliwością czekałam odjazd pociągu. W reszcie o godzinie 6:20 pociąg ruszył. Podróż trwająca ok. 3 godzin upłynęła mi przyjemnej atmosferze.
               Zwiedzanie tego pięknego miasta rozpoczęliśmy od Wzgórza Wawelskiego.  Podziwialiśmy  tu  Zamek Wawelski i Katedrę Wawelską. Malowniczy zamek był przez wieki siedzibą ludów polskich, a obecnie jest jednym z największych muzeów Polski i mieszczą się nim  bogate kolekcje obrazów,rzeźb oraz meble. W skarbcu znajdującym się na terenie zamku można oglądać słynny micz Bolesława Chrobrego. Natomiast w zbrojowni połączonej ze skarbcem zgromadzone są broń i zbroje. Duże wrażenie wywarła na mnie wystawa zatytułowana ,, Kraków zaginiony", mieszczący się n teranie dawnych krain krakowskich. Obejmuje ona najstarsze Wzgórza Wawelskie oraz makietę  z budowy Wzgórza Wawelskiego. Przed wspaniałym obiektem Krakowa  jest Katedra  na Wawelu, będąca miejscem koronacji i wiecznego spoczynku królów polskich m.in. Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego. Pochowani są tu także wielcy wodzowie jak Tadeusz Kościuszko czy generał Władysław Starski oraz twórcy polskiej kultury Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki. W kryptach Katedry Wawelskiej spoczywa nasz polski prezydent Lech Kaczyński w raz ze swą małżonką Marią, którzy zginęli tragicznie podczas katastrofy lotniczej w Smoleńsku. Aby zobaczyć informujący Dzwon Zygmunta wchodziliśmy  po schodach na sam szczyt Katedry Wawelskiej. Miłe dla mnie było także spotkanie ze smokiem Wawelskim. Po zwiedzaniu Wzgórza Wawelskiego, udaliśmy się na Stare Miasto, którego centrum stanowi Rynek Główny. Podziwialiśmy znajdujące się tam Kościół Mariacki. Niestety z powodu prac konwersacyjnych nie udało nam się obejrzeć przepięknego arcydzieła, ołtarza Wita Stawiacza. Na Krakowskim Rynku zwiedziliśmy Sukiennice ze straganami pełnymi pamiątek i rękodzieł, Moją szczególną uwagę zwróciła Brama Św. Fikariana,  zwaną Bramą Floriańską, stanowiącą pozostałości po dawnych murach miejscach. Oczarował mnie Barbakan, który od XV do XVI w. był fortecą nie do zdobycia. Obecnie odbywają się tu różne wystawy i uroczystości sportowe.
             Kraków zachwycił mnie swym urokiem i dawną przeszłością. Niestety nasza wycieczka dobiegła końca i trzeba było udać się w drogę powrotną. Do domu przyjechałam troszkę zmęczona, ale za to bardzo szczęśliwa i pełna niespełnionych wrażeń. Przepiękne widoki i czar magicznego Krakowa na  zawsze pozostanie w mej pamięci.
                                                                                                            Zofia Kośka

Rok 2016 - rokiem Henryka Sienkiewicza

10 maja wybraliśmy się pod opieką nauczycieli na jednodniową wycieczkę do Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku.
      Zwiedziliśmy przepięknie położony pałac Sienkiewicza z licznymi pamiątkami po pisarzu. Następnym punktem naszej wyprawy było obejrzenie ruin zamku w Chęcinach, a także skansenu ziemi kieleckiej w Tokarni. Wycieczkę zakończyliśmy podziwianiem i poznawaniem historii Kielc.
       To był naprawdę wspaniały i udany dzień.